Nak Jadi Kurus Secara Sihat? Amalkan 5 Makanan Asas Ini Dalam Diet Anda! Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Nak Jadi Kurus Secara Sihat? Amalkan 5 Makanan Asas Ini Dalam Diet Anda!

Anda tahu apa itu jadual pemakanan sihat? Ia merupakan makanan yang menyediakan anda pelbagai nutrisi berbeza dan boleh menjaga fikiran serta badan secara langsung.

Gabungan pelbagai makanan dengan jumlah sederhana, memainkan peranan penting dalam meningkatkan kesihatan dan bantu mengelak sebarang bentuk penyakit.

Bagaimana untuk makan secara sihat?

Makan secara sihat bermaksud makanan yang diambil itu mestilah pelbagai dan seimbang.

Ini kerana, setiap jenis makanan mempunyai manfaat sendiri dan nutrien utama kepada badan.

Oleh itu, jika anda makan pelbagai makanan daripada setiap jenis, badan anda boleh menyerap segala yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik.

Selain itu, pelan pemakanan sihat dengan pelbagai jenis boleh membuatkan makanan lebih sedap dan menarik, lantas tidak mendatangkan rasa bosan untuk terus berdiet.



5 asas makanan perlu ada dalam jadual pemakanan sihat

Makanan dibahagikan kepada kumpulan kerana ia berkongsi persamaan nutrien utama.

Anda boleh menukar menu harian dengan cuba memasukkan jenis kumpulan makanan ini dalam hidangan anda, iaitu:

1. Sayur-sayuran dan kekacang

Untuk snek, anda boleh menyediakan sayur-sayuran mentah, seperti lobak merah dan batang saderi.

Sementara itu, makan tengah hari atau makan malam, anda boleh cuba sayur-sayuran salad dengan sandwic, sup sayur-sayuran, patties sayur-sayuran dan kari sayur.

Ini semua makan malam yang sihat dan berkhasiat untuk keperluan semua orang.

2. Buah-buahan

Anda boleh makan buah-buahan sebagai snek yang sihat dan berkhasiat yang perlu ada dalam jadual pemakanan sihat.

Cuba resepi pisang dengan bijirin untuk sarapan pagi & epal untuk minuman di waktu pagi dan menambah beberapa buah beri dalam yogurt.

3. Daging tanpa lemak, ayam, ikan, telur dan tauhu

Ini semua senarai makanan yang menyediakan sumber protein dalam tubuh. Anda boleh membuat campuran protein dengan kekacang sebagai hidangan utama.

4. Bijirin

Makanan bijirin ini termasuklah beras, pasta atau mi. Ini adalah sumber utama yang berkhasiat untuk tenaga anda. Ia agak mudah untuk gabungkan bijirin dengan daging dan sayur-sayuran. Kemudian ia dapat berfungsi sebagai hidangan yang baik.

Jangan lupa untuk menggunakan bijirin penuh seperti beras perang, pasta gandum penuh atau roti putih. Ini kerana ia mengandungi lebih banyak serat dan vitamin serta mineral daripada jenis putih.

5. Susu, yogurt dan keju 

Anda boleh menambah yogurt untuk sarapan bijirin dengan susu atau gunakan keju sebagai pengisian sandwich.

Parut parmesan atau cheddar boleh digunakan ke atas sayur-sayuran kukus atau salad.

Diet yang sihat dengan pelbagai makanan dari lima kumpulan ini adalah salah satu cara yang terbaik untuk mengekalkan tahap kesihatan diri yang lebih baik.

Akhir kata, cuba makan secara bijak dan nikmati faedahnya setiap hari. Jangan lupa untuk dapatkan Sacha Inchi Oil GNI sekarang.




Sumber: 1

Ulasan

Catatan Popular