Protein Penting untuk Menyokong Sistem Pertahanan Badan Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Protein Penting untuk Menyokong Sistem Pertahanan Badan




Biasanya, apabila ditanya mengenai Protein, kebanyakan akan teringat otot, gym, bodybuilding (bina badan), bersenam dan apa sahaja mengenai fitness atau aktiviti fizikal dahulu.


Ini kerana protein sering dikaitkan mengenai manfaatnya terhadap otot badan dan kekuatan fizikal oleh ramai jenama suplemen dan makanan tambahan fitness. 


Ini bukan salah, namun protein bukan sekadar baik untuk membina otot. Malah ianya amat diperlukan oleh pelbagai fungsi utama badan, dan salah satunya adalah membina dan menyokong sistem pertahanan badan kita. 


Protein dan sistem imun 


Protein merupakan makronutrien sangat penting kerana ia merupakan nutrien utama yang diperlukan tubuh badan manusia dalam kuantiti yang banyak setiap hari (oleh itu ianya dikenali makro-nutrien).


Di kalangan pakar dietetik dan sains pemakanan, protein dikenali sebagai “Blok Binaan Asas” untuk penyembuhan dan pemulihan. Protein bukan sahaja penting untuk otot, malah asid amino protein juga diperlukan untuk memperbaharui dan memperbaiki sel dan tisu badan, mengawal pelbagai fungsi metabolik, dan menghasilkan sel darah putih, antibodi dan antioksidan untuk menyokong sistem imun kita. 


Di samping itu, badan kita sebenarnya tidak menyimpan protein untuk jangka masa yang panjang jika berbanding dengan karbohidrat atau lemak. Disebabkan ini, pengambilan makanan karbohidrat atau lemak yang banyak mudah menyebabkan kegemukan kerana lebihan karbohidrat dan lemak dalam badan akan bertukar menjadi gula jika tidak digunakan secukupnya oleh aktiviti seharian.


Manakala protein digunakan secara berterusan oleh sel-sel, tisu-tisu dan pelbagai fungsi badan sepanjang hari. Jadi, kita perlu mengambil protein secukupnya setiap hari untuk menyokong kesihatan badan kita. 


Jadi, berapa banyak protein kita perlukan?


Jumlah pengambilan protein untuk setiap individu berbeza mengikut umur, berat badan, jantina, status kesihatan dan tahap aktiviti fizikal seseorang. 


Namun, sebagai panduan umum, menurut Recommended Nutrient Intake of Malaysia (MRNI), seorang dewasa yang sihat (tanpa penyakit kronik atau kritikal) seharusnya mengambil protein sebanyak 1g bagi setiap kg jumlah berat badan setiap hari. 


Ini bermakna, jika berat badan seseorang individu 55kg, maka dia dicadangkan mengambil 55g protein setiap hari. Malahan, sekiranya rutin harian anda melibatkan banyak aktiviti fizikal, maka anda mungkin memerlukan lebih banyak protein. 


Warga emas, wanita mengandung dan ibu-ibu yang menyusu badan, pesakit tertentu dan sesiapa yang berada dalam proses pemulihan juga memerlukan pengambilan protein yang lebih tinggi setiap hari untuk menyokong badan. 


Namun, ramai di kalangan rakyat Malaysia tidak sedar bahawa mereka sering tidak makan protein mencukupi tetapi mengambil karbohidrat secara berlebihan. Ini perkara biasa di kalangan masyarakat orang Asia, disebabkan makanan utama kita adalah nasi dan mee. 


Sumber Makanan Protein


Protein boleh didapati dalam pelbagai sumber makanan haiwan seperti telur, tenusu, ayam, ikan, makanan laut, daging lembu, dan pelbagai jenis daging lain. Untuk diet vegetarian, sumber protein berasakan tumbuhan ada seperti tauhu, tempe, cendawan, kacang kuda, kacang edamame, lentil dan sebagainya.


Namun, terdapat dua jenis sumber protein iaitu: protein lengkap dan protein tidak lengkap. Protein lengkap adalah sumber protein yang mengandungi kesemua asid amino utama yang diperlukan oleh tubuh badan, manakala protein tidak lengkap tidak mengandungi kesemua asid amino. 


Protein lengkap terdiri daripada kesemua sumber protein haiwan seperti makanan tenusu, telur, ayam, daging dan sesetengah protein tumbuhan seperti kacang soya, bijian quinoa.


Manakala protein tidak lengkap ialah sumber protein berasaskan tumbuhan seperti sayur-sayuran, lentil, kekacang dan bijirin, di mana pemakan perlu mengambil beberapa jenis sumber protein tumbuhan untuk memperolehi kesemua asid amino mencukupi.


Dapatkan Sacha Inchi Oil GNI.





Sumber: 1 


Ulasan

Catatan Popular