Petua Kesihatan Kekal Sihat di Hari Raya Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Petua Kesihatan Kekal Sihat di Hari Raya

Hari Raya Aidilfitri adalah cuti keagamaan yang disambut oleh umat Islam di seluruh dunia dan menandakan berakhirnya bulan puasa, Ramadan.


Berikut adalah panduan ringkas tentang bagaimana anda boleh kekal sihat semasa musim perayaan Hari Raya Aidilfitri.





Hari Raya Aidilfitri


Perayaan Hari Raya Aidilfitri akan diketahui selepas melihat bulan sabit. Pada 29 Ramadan, pihak berkuasa agama di Malaysia menjalankan pemantauan bulan baru untuk menentukan sama ada Hari Raya Aidilfitri akan jatuh pada hari berikutnya. Setiap tahun, pengumuman hari raya akan dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja di televisyen negara.


Berbanding dengan negara atau budaya Islam yang lain, Hari Raya Aidilfitri di Malaysia dilihat sebagai perayaan selama sebulan dan biasanya melibatkan tradisi Malaysia yang popular iaitu 'rumah terbuka'.


Petua kesihatan yang baik untuk Hari Raya adalah untuk tahu apabila anda tidak lagi lapar dan meninggalkan meja makan sebaik sahaja anda selesai dengan makanan anda. Matlamatnya harus sentiasa untuk mencapai titik 'tidak lagi lapar' berbanding merasa kenyang.


Seperti yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW, terus makan secara sederhana semasa Hari Raya Aidilfitri dan elakkan hanya berhenti sebaik sahaja anda kenyang.


Satu lagi cara yang baik untuk mengelakkan makan berlebihan adalah dengan mengawal portion makanan. Cara mudahnya adalah dengan hanya mengukur makanan menggunakan tangan anda. Setiap hidangan hendaklah termasuk:


Protein seperti ayam, ikan atau kacang: bahagian bersaiz satu tapak tangan untuk wanita atau dua bahagian untuk lelaki.


Sayur-sayuran: bahagian bersaiz penumbuk untuk wanita atau dua bahagian bersaiz penumbuk untuk lelaki.


Karbohidrat seperti beras atau sayur-sayuran kanji seperti kentang: satu bahagian tangan untuk wanita atau dua bahagian untuk lelaki. 


Lemak seperti minyak atau sos kacang: bahagian bersaiz ibu jari untuk wanita dan dua bahagian bersaiz ibu jari untuk lelaki.


Selain itu, pemantauan glukosa darah juga penting.


Bagi pesakit kencing manis, perubahan jadual harian dari bulan puasa hingga bulan Raya Aidilfitri mungkin memberi kesan besar kepada tubuh badan. Mana-mana orang yang menghidap diabetes perlu mengambil langkah tambahan untuk memantau tahap glukosa darah mereka dengan teliti sebaik sahaja Hari Raya tiba.


Makan makanan manis semasa Hari Raya secara drastik boleh meningkatkan paras gula dalam badan secara drastik.


Perhatikan gejala Hyperglycemia iaitu glukosa darah tinggi seperti kerap kencing, 

peningkatan dahaga, penglihatan kabur, keletihan, sakit kepala serta tanda-tanda dehidrasi dan dapatkan nasihat & panduan penyesuaian semula sebarang ubat kencing manis daripada pakar perubatan.


Selain itu, anda boleh menumpukan lebih banyak aktiviti Hari Raya di rumah anda sendiri. Dengan membuat makanan buatan sendiri, anda boleh menggunakan bahan-bahan yang lebih sihat, menjejaki kalori dan pengambilan garam dan menjimatkan wang dalam jangka masa panjang.


Kemudian, anda boleh meningkatkan tahap senaman. Selepas sebulan mengurangkan aktiviti dan senaman yang ketat, permulaan Hari Raya adalah masa terbaik untuk mendapatkan kembali momentum anda untuk bersenam.


Ambil masa untuk menjadualkan beberapa senaman atau hanya membuat usaha untuk terus bergerak. Sambutan Hari Raya Aidilfitri cenderung untuk membuatkan kita banyak tanggungjawab sosial dan jika anda tidak dapat memulakan dengan rutin senaman, anda boleh terus aktif dengan berjalan lebih banyak dan mengikuti kerja-kerja rumah. 





Konklusi


Walaupun makanan memainkan peranan utama dalam perayaan Hari Raya kita, adalah penting untuk memberi tumpuan kepada semangat sebenar perayaan agama ini dengan menghabiskan masa bersama keluarga dan menghargai nikmat kekuatan yang diberikan oleh Allah untuk bulan sebelumnya.


Dalam jangka masa panjang, pilihan kesihatan yang kita buat semasa Hari Raya Aidilfitri boleh dibawa ke hadapan hingga ke bulan-bulan lain dan juga membantu anda membuat persediaan untuk Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri yang lebih baik untuk tahun-tahun akan datang.


Jadi, amalkan Sacha Inchi Oil GNI demi kesihatan berpanjangan anda.





Sumber: 1

Ulasan

Catatan Popular