Ganjaran Puasa dalam Islam Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Ganjaran Puasa dalam Islam

Dengan tinggal kurang tiga bulan lagi menjelang Ramadan, sudah tiba masanya untuk mula membuat persiapan untuk bulan yang penuh barakah ini!

Selalunya, apabila kita bercakap tentang bersiap sedia untuk Ramadan, kita memikirkan petua untuk meningkatkan amal kita, seperti membaca Al-Quran, dan melakukan lebih banyak solat malam. Ramadan adalah tentang memaksimumkan usaha kita!


Tetapi kita jarang memikirkan amalan utama Ramadan yang terkenal: berpuasa.


Tidak seperti solat malam atau membaca Al-Quran, kita mesti berpuasa setiap hari di bulan Ramadan, dan kita mungkin tidak meluangkan masa untuk menghargai betapa bermanfaatnya tindakan ini kepada jiwa, minda, badan kita dan juga hubungan kita dengan Allah (swt).


Dalam artikel ini, kita akan kembali kepada asas! Kita akan mulakan dengan bercakap tentang faedah berpuasa - fizikal, mental dan rohani.





Faedah fizikal puasa


Badan kita adalah amanah dari Allah dan puasa membantu kita menjaga amanah itu.


Berikut adalah beberapa faedah kesihatan fizikal berpuasa biasa:


  • Ia melindungi anda daripada obesiti dan penyakit kronik yang berkaitan

  • Ia mengurangkan keradangan

  • Ia meningkatkan prestasi kognitif dan boleh membantu dalam mencegah gangguan neuro-degeneratif

  • Ia menggalakkan kawalan gula dalam darah dengan mengurangkan rintangan insulin

  • Ia meningkatkan kesihatan jantung

  • Ia boleh melambatkan penuaan dan menggalakkan umur panjang


Disunnahkan untuk berpuasa, bukan sahaja pada bulan Ramadan, tetapi juga secara teratur sepanjang tahun dan jelas terdapat banyak manfaat kesihatan daripadanya!





Faedah mental puasa


Salah satu cara puasa membantu kita dari segi mental adalah dengan memperbaiki hubungan kita dengan makanan.


SubhanAllah, makanan adalah salah satu nikmat yang Allah ciptakan untuk kita. Ia memberi kita kegembiraan berkongsi hidangan dengan orang tersayang. Kuasa makanan sangat kuat sehinggakan ramai di antara kita mengaitkan Ramadan dengan makanan seperti bubur lambuk dan air tebu.


Namun, terutamanya pada zaman ini, hubungan kita dengan makanan menjadi tidak seimbang. Soalan yang biasa ditanya ialah, ‘Adakah anda makan untuk hidup, atau adakah anda hidup untuk makan?’ 


Ada yang makan kerana bosan, tertekan atau hanya tamak.


Puasa adalah cara terbaik untuk mengubah hubungan kita dengan makanan. Ramadhan khususnya membolehkan kita:


1: Berhenti menstrukturkan hari-hari kita pada waktu makan


Sebaik-baiknya, hari seorang Muslim harus disusun mengikut waktu solat, tetapi mudah untuk memikirkan hari-hari kita dari segi sarapan pagi, makan tengah hari, minum teh dan makan malam!


Apabila kita berpuasa, kita boleh berhenti merancang hari-hari kita tentang bagaimana untuk mengenyangkan badan kita, dan sebaliknya fokus kepada keredhaan Allah.


2: Berhenti mempunyai hubungan berlebihan dengan makanan


Seperti yang dinyatakan sebelum ini, adalah indah bahawa kita sangat menikmati nikmat Allah, tetapi kita tidak boleh terjerumus ke dalam tabiat untuk memuaskan setiap keinginan kita. Kebahagiaan utama kita terletak pada kehidupan seterusnya, bersama Allah!


3: Belajar memahami badan kita


Selera makan kita sebenarnya jauh lebih kecil daripada yang kita sangkakan! Di penghujung hari puasa, walaupun nampaknya ‘kebuluran’, kita hanya mampu makan sepinggan kecil sahaja kerana perut kita kempis – dan kita berpuas hati! Puasa adalah cara terbaik untuk belajar memahami semula badan kita, memahami apabila kita sebenarnya kenyang dan menetapkan semula saiz makanan.


4: Ingatkan diri kita bahawa makanan adalah satu keperluan


Di seluruh dunia, orang benar-benar bekerja untuk mendapatkan makanan harian mereka dan mereka sedar bahawa makanan adalah soal kelangsungan hidup, dan bukannya soal keseronokan semata-mata.


Puasa mengingatkan kita bahawa, kita semua, 'makan untuk hidup'. Ia mengingatkan kita untuk bersyukur kerana kita mempunyai cukup makanan, dan mendorong kita untuk berterima kasih kepada Allah, kerana mengurniakan keperluan asas ini.


5: Fikirkan Allah setiap kali kita makan


Kerana hari puasa itu terhad kepada sahur dan berbuka puasa, kedua-duanya menekankan niat yang murni dan berdoa, kita akhirnya mengingati Allah setiap kali kita makan.


Setiap gigitan yang kita ambil adalah rahmat dari Allah, menyegarkan badan dan minda kita dan menggembirakan deria kita. Puasa dengan serta-merta mengubah perbuatan makan menjadi ibadah, kerana ia mengingatkan kita untuk makan dengan Nama Allah.





Faedah rohani puasa


Alhamdulillah, puasa itu baik untuk badan, minda dan jiwa kita! Ia membantu kita secara rohani dalam kehidupan ini dan merupakan pelaburan istimewa dalam kehidupan seterusnya:


1: Ia meningkatkan Taqwa kita


’Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa’. [Al-Quran, 2:183]


Taqwa sering diterjemahkan sebagai bertakwa kepada Allah, takut kepada Allah atau sekadar bertaqwa. Ia mempunyai makna yang mendalam iaitu berwaspada terhadap kehidupan kita sendiri seolah-olah sentiasa sedar bahawa Allah boleh melihat kita:


Puasa meningkatkan keupayaan untuk bertakwa kepada Allah. Ia meningkatkan keupayaan kita untuk berwaspada terhadap diri kita sendiri, mengawal diri kita sendiri. Hasil akhirnya ialah kita menjadi orang yang lebih baik, kurang berkemungkinan terjebak dalam perangkap tabiat buruk, dan bersemangat untuk mencari perkara yang diredhai Allah!


Ulama telah mengulas bahawa ganjaran puasa sebenarnya adalah Allah sendiri - kita mengorbankan keperluan asas kita sendiri dan Dia akan memberi ganjaran kepada kita di kehidupan seterusnya! Tidak ada 'kegembiraan' yang lebih besar daripada ini - ia adalah ganjaran muktamad.


Menjelang Ramadan, mari kita luangkan masa untuk menghayati amalan berpuasa dan fokus untuk beribadah untuk mendapat keredhaanNya.


Dapatkan Sacha Inchi Oil GNI sebagai ikhtiar untuk manfaat kesihatan anda agar dapat beribadah dengan lebih lancar.





Sumber: 1


Ulasan

Catatan Popular