Faedah Puasa untuk Agama, Kesihatan Badan dan Mental Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Faedah Puasa untuk Agama, Kesihatan Badan dan Mental

Puasa adalah salah satu bentuk ibadat yang paling murni dalam memurnikan jiwa dan menyedarkan diri secara mendalam tentang Allah SWT. Ia mengajar kita untuk bertaqwa kepada Allah SWT.


Puasa bukan sekadar perbuatan fizikal yang terhad kepada menahan diri daripada makan dan minum; puasa mata, telinga, tangan, lidah, dan kaki adalah peraturan diri yang ketat yang memenuhi jiwa seseorang juga.





Ganjaran Rohani


Puasa bukan hanya satu bentuk ibadah tetapi lebih merupakan pelaburan istimewa yang dilakukan seseorang untuk mencari keredhaan Allah SWT dan mendapat kehidupan akhirat yang membuahkan hasil.


“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”. [Al-Quran, 2:183]


Menurut istilah Islam, Taqwa boleh ditakrifkan sebagai bertaqwa, sedar akan kebesaran Allah SWT, dan takut kepada Allah SWT. Taqwa adalah asas kepada kepercayaan seorang Muslim dan mengingatkan kita bahawa seseorang itu harus melakukan segala-galanya untuk menggembirakan Yang Maha Kuasa dan mencari keberkatan-Nya.


Oleh itu, puasa meningkatkan Taqwa, bermakna seseorang itu menjadi lebih berhati-hati terhadap kehidupannya sendiri sambil sentiasa sedar bahawa Allah SWT sedang memerhati kita. Di penghujung hari, puasa menjadikan kita manusia yang lebih baik kerana kita tidak sabar-sabar untuk mencari tindakan yang diredhai Allah SWT. Oleh itu, mereka kurang berkemungkinan terjebak dalam perangkap tabiat buruk.





Faedah Kesihatan


Jiwa dan jasad seseorang adalah amanah daripada Allah SWT, oleh itu kita harus melakukan segala-galanya untuk memelihara dan melindunginya daripada bahaya. Amalan berpuasa membantu anda menjaga tubuh badan dengan mengamalkan gaya hidup yang lebih sihat.


Umat Islam dianjurkan untuk berpuasa bukan sahaja pada bulan Ramadan yang penting kita berpuasa kerana keredhaan Allah SWT.


Meningkatkan Metabolisme


Salah satu faedah puasa ialah ia membantu mengurangkan obesiti dan meningkatkan metabolisme. Apabila seseorang berpuasa, enzim hati mereka memecahkan lemak dan kolesterol untuk mengubahnya menjadi asid hempedu, yang bertukar menjadi haba dan merangsang metabolisme yang lebih cekap.


Tambahan pula, berpuasa secara semulajadi menekan tahap hormon kelaparan dalam badan anda, menyebabkan anda berasa kenyang walaupun selepas makan dengan sedikit.


Otak dan Fungsi Kognitif yang Lebih Sihat


Puasa adalah seperti senaman untuk otak anda. Semasa tempoh berpuasa, badan seseorang dipenuhi dengan endorfin yang memberikan mereka rasa sihat dan menggalakkan kesihatan mental yang hebat.


Ia juga membawa kepada penghasilan tisu pemulihan, yang melambatkan proses penuaan.


Menguatkan Sistem Imun


Puasa dapat menyokong pertumbuhan otot. Pada asasnya, sistem imun anda terdiri daripada sel darah putih. Oleh itu, apabila seseorang berpuasa, badan secara automatik mula mengitar semula sel darah putih lama, menghasilkan sistem imun yang lebih teguh.


Sepanjang tempoh berpuasa, badan anda mula menjana semula sel stem yang terdiri daripada sel darah merah, platelet, dan sel darah putih sehingga anda mengambil makanan semula.





Ganjaran Mental


Puasa bukan sahaja membantu meningkatkan kesihatan fizikal dan rohani anda, tetapi ia juga membawa anda ketenangan mental sambil membolehkan anda mengawal semula kehidupan anda dan mentakrifkan semula hubungan anda dengan makanan. Makanan yang kita makan setiap hari merupakan salah satu nikmat terbesar Allah SWT.


“Dan Dia lah (Allah) yang menjadikan (untuk kamu) kebun-kebun yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar; dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya; dan buah zaiton dan delima, yang bersamaan (warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya). Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah, dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya; dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan); sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau.” [Al-Quran, 6:141]


Makanan membekalkan kita nutrisi dan memberi kita kekuatan untuk melakukan aktiviti harian. Daripada keseronokan aroma yang mengundang kepada kegembiraan apabila berkongsi hidangan kepada rasa yang lazat, hubungan seseorang dengan makanan sangat kuat. 


Mengingatkan Anda Bahawa Makanan Adalah Keperluan


Makanan adalah keperluan dan sumber utama untuk kelangsungan hidup. Orang di seluruh dunia bekerja siang dan malam untuk mendapatkan makanan harian mereka.


Perbuatan puasa mengingatkan kita bahawa kita semua "makan untuk hidup" dan bukannya "hidup untuk makan." Secara mudahnya, puasa mengajar seseorang bahawa makanan hanyalah satu keperluan dan harus bersyukur kepada Allah SWT kerana menjaga keperluan asas kita dan menyediakan makanan yang mencukupi di atas meja.


Mengajar Kita Cara Memahami Badan Kita


Selera makan seseorang biasanya jauh lebih kecil daripada apa yang mereka anggap. Oleh itu, apabila anda berpuasa, walaupun berlapar sepanjang hari, anda hanya mampu makan sebahagian kecil sahaja.


Puasa mengajar anda cara memahami badan anda, menetapkan semula saiz makanan dan memahami apabila anda sebenarnya kenyang.


Puasa adalah salah satu daripada rukun Islam yang lima. Ramadan adalah salah satu bulan yang paling mulia dalam Islam. Setiap kali Ramadhan, marilah kita luangkan masa untuk menghayati puasa dan ganjaran pahala yang Allah SWT janjikan.


Ingatlah bahawa setiap detik seseorang berpuasa akan mendekatkan dirinya kepada Allah SWT.


Sama ada anda berpuasa di bulan Ramadan atau berpuasa sunat, puasa membawa ganjaran yang besar.


Marilah kita memperbaiki hubungan kita dengan Allah SWT, dan memperbanyakkan puasa sunat dengan berpuasa di bulan Syaban yang menjelangnya, tidak lupa hari Isnin dan Khamis.

Semoga kita semua mendapat keredhaanNya.


InshaAllah.


Dapatkan Sacha Inchi Oil GNI untuk membantu anda berasa segar dan bertenaga untuk beribadah di bulan mulia ini.





Sumber: 1

Ulasan

Catatan Popular