Pencegahan dan Rawatan Kolesterol Tinggi Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Pencegahan dan Rawatan Kolesterol Tinggi




Berita baiknya, kolesterol tinggi boleh diturunkan– kemudian dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok.


Jika anda berumur 20 tahun keatas, dapatkan ujian kolesterol anda dan bekerjasama dengan doktor untuk melaraskan tahap kolesterol anda mengikut keperluan.


Jika perubahan gaya hidup sahaja tidak cukup untuk mengawal tahap kolesterol anda, ubat mungkin ditetapkan.


Perubahan gaya hidup termasuk:





Makan Diet yang Menyihatkan Jantung


Dari sudut pemakanan, cara terbaik untuk menurunkan kolesterol anda ialah mengurangkan pengambilan lemak tepu dan lemak trans– mengehadkan lemak tepu kepada kurang daripada 6% kalori harian dan meminimumkan jumlah lemak trans yang anda makan.


Mengurangkan lemak ini bermakna mengehadkan pengambilan daging merah dan produk tenusu yang dibuat dengan susu penuh. Pilih susu skim, produk tenusu rendah lemak atau bebas lemak. Ini juga bermakna mengehadkan makanan bergoreng dan memasak dengan minyak yang sihat, seperti minyak sayuran.


Pemakanan yang menyihatkan jantung menekankan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh, ayam itik, ikan, kacang dan minyak sayuran bukan tropika, sambil mengehadkan daging merah dan diproses, natrium, makanan dan minuman bergula.


Menjadi Lebih Aktif Secara Fizikal


Gaya hidup yang tidak aktif merendahkan kolesterol HDL– kurang HDL bermakna kurang kolesterol baik untuk membuang kolesterol jahat daripada arteri anda.


Aktiviti fizikal adalah penting. Sekurang-kurangnya 150 minit senaman aerobik intensiti sederhana seminggu sudah cukup untuk menurunkan kolesterol dan tekanan darah tinggi.


Dan anda mempunyai banyak pilihan: berjalan pantas, berenang, berbasikal atau bahkan melakukan kerja rumah!


Berhenti Merokok


Merokok dan vape merendahkan kolesterol HDL.


Lebih teruk lagi, apabila seseorang yang mempunyai paras kolesterol yang tidak sihat juga merokok, risiko penyakit jantung koronari meningkat! Merokok juga menggabungkan risiko daripada faktor risiko lain untuk penyakit jantung, seperti tekanan darah tinggi dan diabetes.


Dengan berhenti, perokok boleh menurunkan kolesterol LDL mereka dan meningkatkan tahap kolesterol HDL mereka. Ia juga boleh membantu melindungi arteri mereka. Mereka yang bukan perokok harus mengelakkan pendedahan kepada asap rokok.


Kurangkan Berat Badan


Berat badan berlebihan atau obes cenderung meningkatkan kolesterol jahat dan menurunkan kolesterol baik. Tetapi penurunan berat badan sebanyak 5% hingga 10% boleh membantu meningkatkan bilangan kolesterol.


Pakar penjagaan kesihatan anda boleh membantu anda mencapai matlamat kesihatan anda, termasuk mengekalkan kolesterol anda pada tahap yang sihat.


Membuat keputusan dengan pakar kesihatan anda ialah cara terbaik untuk membuat pelan rawatan yang sesuai untuk anda.


Selain itu, dapatkan Sacha Inchi Oil GNI untuk mengawal bacaan kolestrol anda & kekal sihat.





Sumber: 1 


Ulasan

Catatan Popular