8 Perkara Yang Boleh Anda Buat untuk Mencegah Penyakit Jantung dan Strok Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

8 Perkara Yang Boleh Anda Buat untuk Mencegah Penyakit Jantung dan Strok

 Bagaimanakah anda boleh menjalani kehidupan yang lebih lama dan lebih sihat?


Lapan faktor utama ini boleh membantu anda mengurangkan risiko serangan jantung dan strok jika anda tidak pernah mengalaminya:





1. Ketahui risiko anda


Jika anda berumur antara 40 dan 75 tahun dan tidak pernah mengalami serangan jantung atau strok, anda boleh menganggarkan risiko mengalami kejadian kardiovaskular dalam 10 tahun akan datang.


Faktor tertentu boleh meningkatkan risiko anda, seperti merokok, penyakit buah pinggang atau sejarah keluarga.


Mengetahui faktor risiko anda boleh membantu anda memutuskan pelan rawatan terbaik & banyak faktor risiko boleh diperbaiki dengan perubahan gaya hidup.


2. Amalkan pemakanan sihat


Lebihkan pemakanan anda pada sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin penuh, kekacang, kacang, protein berasaskan tumbuhan, protein haiwan tanpa lemak dan ikan.


Buat pilihan bijak seperti mengehadkan karbohidrat ditapis, daging diproses dan minuman manis. Gunakan label fakta pemakanan pada makanan yang dibungkus untuk mengurangkan natrium, gula tambahan dan lemak tepu & elakkan lemak trans.



3. Aktif secara fizikal


Bergerak lebih banyak - ini adalah salah satu cara terbaik untuk kekal sihat, mencegah penyakit dengan baik.


Orang dewasa harus mendapat sekurang-kurangnya 150 minit aktiviti aerobik intensiti sederhana atau 75 minit aktiviti lasak setiap minggu.


Jika anda sudah aktif, anda boleh meningkatkan intensiti untuk mendapatkan lebih banyak faedah. Jika anda tidak aktif sekarang, mulakan dengan lebih banyak bergerak.





4. Perhatikan berat badan anda


Kekal pada berat badan yang sihat– kurangkan berat badan jika berlebihan berat badan atau obes. Mulakan dengan makan lebih sedikit kalori dan bergerak lebih banyak. Semak indeks jisim badan (BMI) anda.


5. Berhenti merokok


Jika anda tidak merokok, vape atau menggunakan produk tembakau, jangan sesekali mulakan. Tidak ada produk tembakau yang selamat.


Jika berhenti merokok atau tembakau adalah satu cabaran untuk anda, minta bantuan dari pakar untuk menghentikan tabiat– menggunakan kaedah yang terbukti. Dan cuba elakkan asap rokok terpakai juga!



6. Menguruskan keadaan


Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi (hipertensi), kolesterol tinggi, gula darah tinggi, diabetes atau keadaan lain yang meletakkan anda pada risiko yang lebih besar, adalah sangat penting untuk mendapatkan nasihat dari pakar untuk perubahan gaya hidup.


Banyak keadaan boleh dicegah atau diuruskan– dengan makan lebih baik, menjadi aktif, menurunkan berat badan dan berhenti merokok.


7. Ambil ubat anda


Jika anda mempunyai masalah kesihatan, ambil semua ubat seperti yang diarahkan. Tetapi jangan ambil aspirin sebagai langkah pencegahan sakit jantung melainkan atas arahan doktor anda!


Jika anda tidak pernah mengalami serangan jantung atau strok, pengambilan aspirin setiap hari mungkin tidak membantu sama sekali malah boleh menyebabkan masalah lain termasuk risiko pendarahan.


Jika anda pernah mengalami serangan jantung atau strok, doktor anda mungkin memberikan dos aspirin yang rendah untuk mengurangkan risiko anda mendapat serangan jantung sekali lagi.



8. Dapatkan nasihat pakar


Pakar kesihatan boleh membantu anda mengurangkan risiko penyakit jantung atau strok untuk menjalani kehidupan yang lebih lama dan lebih sihat.


Minta pendapat dari pakar dan bersikap terbuka tentang sebarang cabaran yang mungkin anda hadapi dalam cubaan membuat perubahan yang sihat.


Konklusi


Hidup sihat adalah cara terbaik untuk melambatkan atau mengelakkan penyakit jantung. Ini bermakna menjadi aktif dan cergas, makan secara sihat, mengelakkan tembakau dan menguruskan keadaan yang boleh meletakkan anda pada risiko yang lebih besar. 


Jaga kesihatan anda & dapatkan Sacha Inchi Oil GNI untuk membuat perubahan dalam kesihatan anda.





Sumber: 1 


Ulasan

Catatan Popular