5 petua mudah untuk mengurangkan tekanan darah anda Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

5 petua mudah untuk mengurangkan tekanan darah anda

 Mengapa hipertensi penting?


Jika bacaan tekanan darah anda berada dalam julat 130/80– mengurangkan tekanan darah anda boleh membantu melindungi anda daripada serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang, penyakit mata, dan juga penurunan kognitif.


Anda digalakkan merawat tekanan darah tinggi anda dengan serius dan mengambil tindakan untuk menurunkannya, walaupun cubaan untuk penurunan itu boleh menjadi mencabar.





Cara Menurunkan Tekanan Darah dengan Perubahan Kecil


Anda tidak perlu memulakan rombakan hidup yang besar untuk membuat perubahan dalam tekanan darah anda.


Berikut ialah enam petua mudah untuk membantu mengembalikan tekanan darah anda ke bacaan normal:


1. Menurunkan berat badan


Setakat ini cara paling berkesan untuk mengurangkan tekanan darah tinggi ialah menurunkan berat badan– tidak memerlukan penurunan berat badan yang besar untuk membuat perubahan. Walaupun kehilangan sekurang-kurangnya 4 Kilogram boleh menurunkan tekanan darah anda.


2. Baca label





Makan terlalu banyak natrium diet boleh memberikan kesan yang besar dalam bacaan darah tinggi. Jumlah natrium yang disyorkan adalah 1,500 miligram (mg) setiap hari untuk individu yang mempunyai tekanan darah tinggi.


Ia tidak memerlukan banyak natrium untuk mencapai 1,500 mg tersebut— hanya 3/4 daripada satu sudu teh garam.


Elakkan makanan natrium tinggi dengan membaca label dengan teliti.


Berhati-hati juga dengan makanan biasa yang mempunyai jumlah natrium yang tinggi:


  • roti

  • daging yang diawetkan

  • ayam & itik

  • sup


3. Bergerak


Ia tidak memerlukan banyak senaman untuk membuat perubahan dalam kesihatan anda. Lakukan senaman untuk setengah jam sekurang-kurangnya lima hari seminggu.


Pilih senaman yang anda suka untuk kekal konsisten. Bagi sesetengah orang itu bermakna menari, bagi yang lain, berbasikal atau berjalan pantas. Malah aktiviti harian seperti berkebun boleh membantu.


4. Senaman angkat berat


Lakukan beberapa senaman angkat berat untuk membantu menurunkan berat badan dan kekal cergas.


Wanita kehilangan jisim otot secara berterusan seiring dengan peningkatan usia, dan angkat berat adalah senaman yang sering diabaikan dalam rancangan senaman untuk kebanyakan wanita.


5. Meditasi harian


Hormon tekanan menyempitkan saluran darah anda dan boleh menyebabkan lonjakan sementara dalam tekanan darah.


Di samping itu, dari masa ke masa, tekanan boleh mencetuskan tabiat tidak sihat yang membahayakan kesihatan kardiovaskular anda. Ini mungkin termasuk makan berlebihan, kurang tidur, dan penyalahgunaan dadah dan alkohol. Atas semua sebab ini, mengurangkan tekanan harus menjadi keutamaan jika anda ingin menurunkan tekanan darah anda.


Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan terjadinya penyakit-penyakit serius yang lain. 


Kawal bacaan tekanan darah tinggi anda dengan Sacha Inchi Oil GNI yang telah terbukti berjaya membantu ribuan pengguna dalam menstabilkan bacaan tekanan darah mereka. 





Sumber: 1 


Ulasan

Catatan Popular