SEJARAH SACHA INCHI YANG ANDA PERLU TAHU Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

SEJARAH SACHA INCHI YANG ANDA PERLU TAHU

 Minyak Sacha inchi diekstrak daripada biji kecil tumbuhan Plukenetia volubilis. Biji-bijian ini sangat sihat apabila dimakan, tetapi manfaat minyak sacha inchi untuk penjagaan kulit semakin mendapat perhatian sejak kebelakangan ini.




Sacha Inchi

Sacha inchi mempunyai banyak nama– Plukenetia volubilis, kacang sacha, kacang gunung, kacang Inca, dan kacang Inca. Sacha inchi ialah tumbuhan yang berasal dari Amazon. Ia juga diternak di Asia Tenggara, terutamanya Thailand. Ia mempunyai ciri-ciri perubatan dan pemakanan dan telah mendapat pengiktirafan global sejak beberapa dekad yang lalu.


Buahnya cantik dengan ciri-ciri seperti bintang. Setiap buah biasanya mempunyai empat hingga tujuh biji seperti kacang, yang mana satu mengekstrak minyak biji Sacha Inchi.


Sejarah

Walaupun hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini minyak Sacha inchi telah menjadi popular di seluruh dunia, namun ia telah bermula beribu-ribu tahun yang lalu.


Sacha inchi ditemui pada asalnya di Peru semasa era pra-Inca purba dan menjadi makanan ruji. Gambaran tumbuhan itu ditemui pada seramik yang digunakan oleh tamadun Mochica dan Chimu sejak lebih 3000 tahun lalu.


Orang Peru mula membakar biji Sacha inchi kerana jika memakannya secara mentah menyebabkan mereka sakit kepala. Mereka juga mengekstrak minyak daripada benih dan menggunakannya sebagai ubat untuk pelbagai penyakit.


Pada tahun 1978, saintis menemui komponen kimia dan pemakanan yang penting. Sacha inchi juga mula pergi ke luar Peru sekitar masa itu apabila Menteri Pertanian Peru mula mempromosikan potensi Amazon untuk tanaman makanan baharu.





Kandungan Pemakanan

Biji sacha inchi kaya dengan serat dan protein. Mereka juga kaya dengan lemak tak tepu, yang mengurangkan risiko penyakit jantung. Bijinya juga kaya dengan antioksidan, yang melawan radikal bebas. Selain itu, benihnya mempunyai sebatian fenolik, yang mengurangkan keradangan dan membantu melindungi tubuh daripada penyakit kronik.


Pengambilan kira-kira 10 gram biji Sacha inchi akan memberikan:


  • 70 kalori

  • 1 gram karbohidrat

  • 1 gram serat

  • 3 gram protein

  • 5 gram lemak

Minyak biji Sacha inchi dihasilkan melalui proses ‘cold-pressing’ untuk memelihara semua fitonutrien halus yang menjadikannya minyak yang sihat. Bijinya juga mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, kalium, dan zink.


Setelah ditekan sejuk, minyak itu melebihi 90% poli tak tepu. Komposisi asid lemak penting adalah kira-kira 50% asid linolenik Omega-3 dan 40% asid linoleik Omega-6. Antioksidan dalam sacha inchi membantu memanjangkan jangka hayat produk semula jadi.


Keselamatan Sacha Inchi

Biji mentah Sacha inchi mengandungi bahan organik yang dipanggil alkaloid, saponin, dan lektin. Ini agak toksik, dan makan biji sacha inchi yang mentah tidak digalakkan. Walau bagaimanapun, apabila dipanggang, bahan-bahannya terdegradasi, dan benihnya selamat untuk dimakan.


Walaupun kadang-kadang dipanggil "kacang Peru" atau "kacang Inca," biji sacha inchi tidak berkaitan secara botani dengan kacang tanah. Oleh itu, ia tidak dikenal pasti sebagai alergen makanan biasa.





Kelestarian Minyak Sacha Inchi

Sacha inchi berisiko untuk menjadi kontroversi pertanian. Rasionalnya ialah apabila sesuatu menjadi 'superfood' di Amerika Utara, ia boleh mewujudkan kegilaan pasaran yang mengakibatkan masyarakat tempatan dan petani mengubah amalan pertanian mereka supaya biodiversiti berkurangan atau penebangan hutan berlaku.


Walau bagaimanapun, sacha inchi berpotensi untuk memberi manfaat yang besar kepada hutan hujan dan petani tanaman di Amazon. Penternakan Sacha inchi boleh membantu menghutan semula kawasan yang sebelum ini dibersihkan untuk operasi ternakan besar-besaran. Ia memberi petani tempatan alternatif kepada penanaman jagung atau koka haram. Sebagai tanaman hutan, penanaman sacha inchi akan menggalakkan penghutanan semula.


Jika ingin dapatkan manfaat superfood ini, dapatkan Sacha Inchi Oil GNI sekarang!





Sumber: 1

Ulasan

Catatan Popular