Manfaat Sacha Inchi Untuk Kulit Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Manfaat Sacha Inchi Untuk Kulit

Sacha Inchi : Kebaikan Kesihatan

Biji Sacha Inchi dianggap sebagai superfood kerana profil pemakanannya yang mengagumkan. Ia mempunyai kepekatan tinggi asid lemak tak tepu, kaya dengan Omega 3, Omega 6, Omega 9 & merupakan sumber antioksidan Vitamin E.


Tubuh manusia tidak menghasilkan Omega 3 atau Omega 6, namun nutrien ini penting untuk kesihatan badan dan kulit yang optimum. Omega 3 khususnya adalah asid lemak penting untuk anti-radang. Menariknya, biji Sacha Inchi mempunyai kira-kira 10 kali lebih Omega 3 daripada salmon! Dan kira-kira 3 kali lebih Omega 6 daripada biji rami.


Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Agricultural and Food Chemistry edisi 2011 menyatakan bahawa Sacha Inchi mengandungi tahap tryptophan yang sangat tinggi, asid amino yang menyokong pengeluaran serotonin– hormon rasa baik semula jadi badan dan penstabil mood. Sacha Inchi juga telah ditunjukkan untuk membantu mengimbangi tahap kortisol– hormon tekanan badan.


Oleh kerana Sacha Inchi mempunyai keupayaan untuk mempengaruhi tahap hormon, membantu badan dengan tindak balas penyesuaiannya terhadap tekanan, ia dianggap sebagai herba adaptogenik.


Sacha Inchi Boleh Mejadikan Kulit Sihat

Kajian terbaru menunjukkan bahawa badan boleh menyerap asid lemak penting seperti Omega dengan berkesan melalui kulit dan ke dalam aliran darah. Apabila digunakan secara topikal, minyak Sacha Inchi menyuburkan kulit untuk membantu menyokong integriti membran sel, menggalakkan pertumbuhan semula sel & meningkatkan keanjalan kulit. Dengan mengukuhkan keseimbangan lipid kulit, ia juga membantu mencegah kehilangan air transepidermal, meningkatkan tahap kelembapan kulit. Minyak Sacha Inchi juga mempunyai keupayaan untuk melawan pengoksidaan.


Penggunaan minyak muka secara amnya menenangkan dan melembapkan kerana sifat emolien semua minyak. Selain itu, minyak berasaskan tumbuhan yang ditekan sejuk semuanya mengandungi antioksidan, vitamin, mineral, fitosterol dan fitokimia yang tinggi. Oleh itu, penggunaan umum minyak muka sentiasa berkhasiat dan bermanfaat untuk kulit anda.


Apabila bercakap mengenai minyak sacha inchi secara khusus, paras asid linolenik yang tinggi menjadikannya minyak ringan yang cepat menembusi lapisan kulit luar. Terdapat juga beberapa pendapat bahawa minyak sacha inchi mempunyai sifat humektan kerana kehadiran beta-sitosterol dan stigmasterol. Digabungkan, asid lemak omega-3, antioksidan, vitamin dan fitokimia berfungsi bersama untuk memberikan manfaat kulit yang berkhasiat ini:


  • melembapkan, melegakan dan melicinkan permukaan kulit

  • menguatkan dan memulihkan penghalang lipid luar kulit

  • meningkatkan penghidratan dengan menghalang kehilangan air trans-epidermis

  • melindungi daripada kerosakan radikal bebas, yang membantu mencegah penuaan pramatang dan mengurangkan penampilan garis-garis halus dan kedutan

  • sifat anti-radang membantu mengurangkan kemerahan, kerengsaan, dan kemungkinan jerawat

  • Tahap vitamin E boleh mengurangkan kerosakan UV pada kulit dan mengurangkan risiko dermatitis atopik


Komedogenisiti: Adakah Minyak Sacha Inchi akan Menyumbat Liang?

Minyak Sacha inchi sangat ringan dan cepat menyerap. Ia tidak akan menyumbat liang dan sesuai untuk semua jenis kulit. Satu kajian kecil di Thailand menunjukkan bahawa pemberian minyak Sacha inchi secara oral membantu mengurangkan gejala jerawat.


Nak dapatkan kulit yang lebih cantik? Dapatkan Sacha Inchi Oil GNI sekarang.





Sumber:

1 

2

Ulasan

Catatan Popular