Kuasa Biji Sacha Inchi Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Kuasa Biji Sacha Inchi

Biji sacha inchi juga dikenali sebagai kacang Inca, adalah asli dari Hutan Hujan Amazon, dan makanan ringan yang sangat lazat dan sihat atau tambahan kepada hidangan berasaskan tumbuhan. Benih ini berasal daripada buah Plukenetia volubilis & boleh dipanggang untuk dijadikan snek lazat. Tapi kenapa makan biji sacha inchi?





Asid Lemak Omega 


Biji-bijian ini mempunyai tahap yang sangat tinggi bagi semua asid lemak omega (iaitu 3, 6, dan 9). Sebenarnya, biji sacha inchi mempunyai lebih banyak asid lemak omega berbanding minyak ikan- yang menjadikannya sumber alternatif yang bagus, terutamanya bagi mereka yang mengikuti diet berasaskan tumbuhan. Asid lemak ini bagus untuk meningkatkan kesihatan otak dan untuk mengurangkan kolesterol jahat untuk sistem kardiovaskular yang lebih sihat.


Tulang dan Penglihatan yang Baik


Biji sacha inchi tinggi dengan vitamin A dan E, yang penting untuk kesihatan mata yang baik. Bukan itu sahaja, asid lemak yang terkandung dalam sacha inchi juga membantu badan menyerap kalsium dan boleh meningkatkan ketumpatan tulang. Kedua-dua faktor kesihatan ini amat bagus untuk generasi yang lebih tua.


‘Mood’ baik


Biji sacha inchi mengandungi sumber triptofan yang berlaku secara semula jadi– yang membantu dalam penciptaan serotonin, yang akhirnya membantu meningkatkan mood anda. Kajian juga menunjukkan bahawa makanan yang mengandungi triptofan juga boleh membantu dalam pengurusan berat badan dengan mencegah makan berlebihan.





Pengurusan Diabetes


Jumlah asid lemak omega yang tinggi yang terdapat dalam biji sacha inchi adalah baik untuk pesakit kencing manis kerana ia boleh membantu mengawal paras glukosa, malah mungkin mengurangkan rintangan insulin bagi mereka yang menghidap diabetes jenis 2. Pesakit kencing manis juga mungkin mendapati bahawa Omega 3 dalam biji ini mengurangkan tahap trigliserida, yang boleh menjadi kesan sampingan biasa penyakit ini.


Kulit dan Rambut Sihat


Asid lemak penting sangat baik untuk kesihatan dalaman anda, ia juga dapat membantu dalam penampilan luaran anda. Minyak semula jadi meningkatkan penghidratan serta membaiki kerosakan pada rambut dan kulit supaya anda boleh kekal kelihatan baik.


Biji panggang sangat bagus dimakan bersama salad, atau dimakan begitu sahaja sebagai snek. Cubalah untuk nikmati semua faedah kesihatan badan. Sacha Inchi Oil GNI juga boleh didapati secara online dengan klik gambar dibawah!





Sumber: 1

Ulasan

Catatan Popular