Ketahui Apa Itu Sacha Inchi & 9 Kebaikan Protein Sacha Inchi Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Ketahui Apa Itu Sacha Inchi & 9 Kebaikan Protein Sacha Inchi

 Sacha inchi menghasilkan biji kecil seperti kacang yang sangat tinggi dalam protein & nutrien lain yang bermanfaat. Baru-baru ini dinobatkan sebagai superfood; sacha inchi penuh dengan ciri-ciri yang menyihatkan & menjadi semakin popular sebagai sumber protein dalam diet berasaskan tumbuhan.


Tapi apakah sebenarnya Sacha Inchi & kenapa ia sangat baik untuk anda?


Apa itu Sacha Inchi?

Sacha inchi juga kadangkala dikenali sebagai kacang Sacha, kacang gunung, atau kacang Inca. Tumbuhan ini berasal dari Amerika Selatan dan telah diusahakan oleh orang asli selama ratusan tahun. Kacang sacha inchi dituai daripada buah kecil berbentuk bintang.


Kacang adalah toksik dalam bentuk mentahnya, jadi ia mesti dipanggang terlebih dahulu sebelum dimakan. Sacha inchi tinggi dalam protein dan asid lemak penting.


Hari ini, sacha inchi ditanam di seluruh Amerika Selatan dan Asia Tenggara. Ia merupakan sumber protein berasaskan tumbuhan yang popular untuk mereka yang ingin mengelakkan produk berasaskan haiwan dalam diet mereka.


Apakah Sacha Inchi Protein?

Sacha inchi secara semula jadi sangat tinggi dengan protein. Sacha inchi boleh dimakan dalam pelbagai cara yang berbeza. Kacang padat nutrien ini sering diproses menjadi serbuk protein yang menyediakan sumber protein berasaskan tumbuhan yang mampan; yang mengandungi kesemua 9 asid amino penting.


Selain itu, protein sacha inchi adalah bebas bijirin, bebas gluten & bebas soya; menjadikannya sesuai untuk orang yang cuba menggabungkan diet berasaskan tumbuhan bersama-sama dengan sensitiviti makanan lain.


Kebaikan Sacha Inchi

  1. Tinggi Protein


Protein penting dalam pelbagai fungsi badan; daripada membina otot kepada membaiki tisu dan mengawal hormon.


Terutamanya bagi mereka yang ingin memulakan diet berasaskan tumbuhan, adalah penting untuk mencari sumber protein berasaskan tumbuhan untuk menggantikan protein yang berasaskan haiwan. Sacha inchi ialah sumber protein yang hebat, sama ada diambil sebagai serbuk protein atau ditambahkan dalam hidangan lain.


  1. Tinggi Asid Lemak Penting


Sacha inchi juga tinggi dalam asid lemak, termasuk asid lemak omega-3, asid lemak omega-6 & asid lemak omega-9. Asid lemak omega-3 tidak boleh dihasilkan oleh badan dan mesti didapatkan melalui diet anda. Ia mempunyai pelbagai fungsi penting dalam badan; termasuk meningkatkan kesihatan jantung, melawan keradangan & meningkatkan kesihatan mental. Asid lemak Omega-6 juga penting untuk mengurangkan penyakit kronik.


Asid lemak Omega-9 bukanlah asid lemak "penting", tetapi ia masih merupakan tambahan yang bagus untuk diet yang sihat. Mereka boleh membantu mengurangkan keradangan dan meningkatkan sensitiviti insulin. Oleh kerana sacha inchi merangkumi ketiga-tiganya, ia merupakan sumber asid lemak yang hebat dalam diet berasaskan tumbuhan.


3. Sumber Protein “Lengkap” yang Baik


Tidak seperti beberapa sumber protein berasaskan tumbuhan lain, sacha inchi mengandungi kesemua 9 asid amino penting, menjadikannya protein "lengkap". Walaupun kebanyakan sumber protein berasaskan haiwan juga merupakan protein "lengkap", banyak sumber protein berasaskan tumbuhan hanya mengandungi beberapa asid amino penting.


Sacha inchi adalah pengganti yang bagus untuk protein haiwan.


4. Boleh Melindungi Daripada Penyakit Kardiovaskular 


Kajian telah menunjukkan bahawa sacha inchi mungkin dapat melindungi daripada penyakit kardiovaskular. Ini kerana kandungan asid lemak penting yang tinggi. Sacha inchi mempunyai profil asid lemak penting yang sama dengan minyak biji rami– tumbuhan lain yang biasanya disebut-sebut sebagai "superfood."


5. Boleh Menurunkan Tekanan Darah dan Kolesterol


Menurut kajian baru-baru ini, pengambilan minyak sacha inchi mungkin mempunyai kesan yang baik terhadap tekanan darah & kolesterol. Peserta yang mengambil minyak sacha inchi selama 4 bulan diperhatikan mempunyai tahap kolesterol "buruk" yang lebih rendah dan tekanan darah arteri yang lebih rendah. Di samping itu, peserta mempunyai tahap "kolesterol baik" yang lebih tinggi.


6. Meningkatkan Sensitiviti Insulin


Sacha inchi boleh membantu meningkatkan sensitiviti insulin. Khususnya, sacha inchi telah ditunjukkan untuk membantu dengan sensitiviti insulin selepas mengambil makanan yang tinggi lemak tepu. Ini bermakna selepas anda mengambil makanan berat, sacha inchi boleh membantu anda mencerna makanan anda dan menyerap nutrien penting selepas makan.


7. Mengandungi Vitamin A dan Vitamin E


Sacha inchi juga tinggi dalam Vitamin A dan Vitamin E. Vitamin A mempunyai banyak manfaat penting, termasuk melindungi penglihatan, menguatkan tulang & menggalakkan pertumbuhan. Vitamin E ialah antioksidan kuat yang boleh membantu melindungi sel daripada radikal bebas yang berbahaya, meningkatkan sistem imun & menangkis penyakit degeneratif.


Kerana ia mengandungi nutrien bermanfaat ini, sacha inchi adalah sumber protein yang hebat dalam diet berasaskan tumbuhan yang boleh membantu untuk memudahkan kesihatan keseluruhan.


8. Mengandungi Sifat Neuroprotektif


Sacha inchi boleh meningkatkan kuasa otak anda! Ia mengandungi sifat neuroprotektif yang boleh membantu mengurangkan kerentanan otak terhadap kecederaan akut seperti strok & kecederaan saraf tunjang. Sacha inchi juga telah terbukti meningkatkan kesihatan mental & boleh membantu mengurangkan gejala kemurungan.


9. Mengurangkan Keradangan


Sacha inchi mengandungi asid lemak penting yang boleh membantu mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan. Keradangan adalah tanda bahawa tubuh sedang melawan kecederaan atau penyakit. Walaupun keradangan adalah mekanisme pertahanan biasa dalam badan, keradangan yang berpanjangan atau kronik boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti artritis.


Sacha inchi boleh membantu mengurangkan keradangan dan meredakan kesakitan yang disebabkan oleh keadaan keradangan kronik.


Kenapa Sacha Inchi Boleh Menjadi Penambahan Hebat kepada Gaya Hidup Berasaskan Tumbuhan


Jika anda sedang mencari sumber protein yang hebat dalam diet berasaskan tumbuhan, tak perlu cari bahan selain sacha inchi! Tidak seperti kebanyakan jenis protein berasaskan tumbuhan lain, sacha inchi ialah protein "lengkap"-- ia mengandungi kesemua 9 asid amino penting, sama seperti sumber protein berasaskan haiwan.


Sacha inchi boleh dimakan sendiri sebagai snek berkhasiat; sebagai minyak biji atau sebagai serbuk protein.


Nak lagi senang? Dapatkan Sacha Inchi GNI. Boleh terus dimakan & telah terbukti membantu memperbaiki kesihatan ribuan pengguna!




Sumber: 1

Ulasan

Catatan Popular