Selalu Rasa Sakit Lutut? Ketahui Punca & Gejala Sakit Lutut! Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Selalu Rasa Sakit Lutut? Ketahui Punca & Gejala Sakit Lutut!

Selalu Rasa Sakit Lutut? Ketahui Punca & Gejala Sakit Lutut!


Sakit Lutut

Sakit lutut adalah masalah biasa yang boleh berpunca dari mana-mana struktur tulang yang menjejaskan sendi lutut, lutut atau ligamen & tulang rawan lutut. Pemeriksaan fizikal menyeluruh perlu dibuat untuk menentukan diagnosis sakit lutut & rawatan akan bergantung kepada sebab ianya terjadi.


Punca

​Sakit lutut boleh dikategorikan sebagai sakit sendi. 

Terdapat pelbagai punca sakit sendi yang dibahagikan kepada dua; sakit sendi akut dan sakit sendi kronik. 


Punca Sakit Sendi Akut


Ligamen Cruciate Terkoyak atau Terseliuh


Kecederaan ligamen anterior cruciate (ACL) adalah kecederaan sukan umum yang biasanya disebabkan oleh pergerakan berhenti secara tiba-tiba atau kekejangan lutut. Manakala,ligamen cruciate posterior (PCL) lebih kuat daripada ACL & kurang terkoyak. Kecederaan PCL mungkin berlaku dengan tamparan yang serius, seperti ketika lutut terhentak ‘dashboard’ dalam kemalangan kereta. Kecederaan PCL sering dikaitkan dengan kecederaan ligamen & tulang lain.


Tendon Koyak


 Kedua-dua tendon quadriceps & patellar boleh pecah sebahagian atau sepenuhnya. Tendon quadriceps biasanya terkoyak dalam kalangan atlet yang berumur 40 tahun keatas. Dan tendon patellar biasanya pecah dalam kalangan orang yang lebih muda– yang ada sejarah tendonitis atau suntikan steroid pada lutut.


Kecederaan Meniscal


Kebiasaannya kecederaan disebabkan trauma tetapi boleh juga disebabkan penggunaan meniscal yang terlalu kerap. Selalunya sekeping meniskus akan pecah & terapung di sendi lutut.


Dislokasi Lutut


Dislokasi lutut selalunya berpunca dari tamparan yang sangat kuat ke lutut. Ia berlaku apabila kaki yang berada di bawah lutut saat kecederaan terpindah ke tepi. Pergerakan ini akan meregang serta mengoyakkan ligamen, arteri & saraf.


Dislokasi Patella


Kecederaan biasa yang disebabkan oleh trauma atau kaki melurus dengan cepat, seperti kecederaan yang berlaku semasa bermain bola tampar atau tenis. Dislokasi patella selalunya terjadi pada wanita & orang bersaiz besar.


Punca Sakit Sendi Kronik


Osteoarthritis Lutut


​Osteoarthritis (OA) disebabkan tulang rawan lutut mereput. Tulang rawan akan terhakis sepenuhnya, dan tulang paha akan menggosok tulang tibia. Bila tulang bertemu tulang, ia akan menyebabkan sakit sendi ketika berjalan.


Rheumatoid Arthritis Lutut


Rheumatoid arthritis (RA) adalah penyakit tisu  yang mempengaruhi banyak sendi. Sakit sendi ini selalu terjadi bersama sakit di sendi lain seperti pergelangan tangan.

 

Arthritis Kristal


Sejenis arthritis yang disebabkan oleh kristal tajam yang membentuk di lutut & sendi. Kristal ini boleh mengakibatkan masalah dalam penyerapan atau metabolisme pelbagai bahan semulajadi seperti asid urik & calcium pyrophosphate.


Bursitis


Dalam pergelangan lutut terdapat 13 bursa. Akibat dari trauma, jangkitan, atau deposit kristal, bursa lutut mungkin menjadi bengkak & menyebabkan sakit sendi yang kronik.


Jangkitan


Banyak organisma boleh menjangkiti lutut. Contohnya, Gonorrhea.


Osgood- Schlatter


Penyakit Osgood-Schlatter berlaku apabila lanjutan berulang lutut menyebabkan keradangan & kecederaan tulang belakang tajam di bahagian atas pangkal, tepat di bawah lutut.


Gejala

  • Bengkak & tak dapat bergerak

  • Kemerahan & rasa panas

  • Lemah lutut & tak stabil

  • Bunyi semasa gerakkan sendi

  • Tak dapat nak memanjangkan lutut sepenuhnya

  • Susah naik turun tangga

  • Tak dapat membengkokkan lutut


Ujian & Rawatan


Ujian & rawatan untuk sakit sendi adalah berdasarkan punca sakit lutut tersebut.

Jenis-jenis Ujian


Ujian Radiologi


  • Sinaran X digunakan untuk menunjukkan tulang yang patah & proses perubahan kereputan lutut.

  • MRI digunakan untuk melihat tisu lembut lutut sama ada koyak atau ada kecederaan otot.


Ujian Darah


Ujian darah untuk mengukur tahap bahan-bahan dalam darah.


Pembuangan Cecair dari Sendi - Arthrocentesis


Jarum kecil dimasukkan ke dalam sendi & cairan dari lutut ditarik keluar menggunakan kaedah steril. Cecair tersebut akan dihantar ke makmal untuk penilaian.


Prosedur ini amat berguna jika sakit sendi lutut disebabkan oleh jangkitan atau untuk membezakan penyakit gout & pelbagai bentuk arthritis.


Rawatan


Terapi fizikal


Untuk menguatkan otot di sekeliling lutut bagi menjadikan lutut lebih stabil & menjamin pergerakan mekanikal yang terbaik.


Suntikan


Ubat suntikan langsung ke lutut seperti kortikosteroid & pelincir.

Suntikan kortikosteroid membantu menyembuhkan radang sendi & keradangan lain lutut.


Pembedahan


Pembedahan lutut Arthroscopic: Prosedur pembedahan untuk melihat bahagian dalam lutut melalui beberapa lubang kecil & kamera fiber optik. Pakar bedah boleh memperbaiki pelbagai kecederaan & mengeluarkan kepingan kecil tulang atau rawan yang longgar. 


Penggantian lutut separa: Pakar bedah menggantikan bahagian lutut yang rosak dengan bahagian plastik & logam.


Penggantian lutut penuh: Lutut digantikan dengan sendi buatan.


Sacha Inchi Oil


Sacha Inchi Oil Go Nature merupakan minyak tumbuhan yang kaya dengan Omega 3, Omega 6 & Omega 9, sebagai pengganti kepada minyak ikan yang lebih baik. Ia juga telah terbukti berkesan dalam membantu mengurangkan sakit lutut pengguna.






Sumber:


  1. Mayo Clinic: Knee pain 1


  1. WebMD: Your Guide to Knee Pain 2










Ulasan

Catatan Popular