Takut Nak Naik Penimbang Berat Badan? Cuba 3 Tips Kurangkan Berat Badan Ni! Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

Takut Nak Naik Penimbang Berat Badan? Cuba 3 Tips Kurangkan Berat Badan Ni!

Dah masuk setengah tahun dah ni tapi azam nak kurus masa awal tahun dulu macam tak jalan?

Jangan putus asa lagi, masih ada setengah tahun lagi sebelum masuk tahun baru.

Jom tengok 3 tips kat bawah ni yang kita boleh cuba untuk capai azam kurus tahun ni.


Tips kurangkan berat badan:





1. Makan lebih banyak protein

Untuk kurus, protein ni penting dan dianggap sebagai ‘raja nutrien’.


Kalau nak kurangkan berat secara istiqamah dengan usaha yang minimum, pertimbangkan untuk naikkan pengambilan protein harian.


Kajian menunjukkan protein membantu naikkan kadar metabolisme dan kurangkan selera makan kita.


Oleh sebab protein perlukan tenaga bagi dimetabolisme, makanan tinggi protein ni dapat tingkatkan pembakaran kalori per hari untuk diet sebanyak 80 sampai 100 kalori sehari.


Bila kita makan makanan tinggi protein macam telur dan dada ayam, boleh kekalkan rasa kenyang lebih lama!


2. Elakkan pengambilan minuman berkarbonat, manis dan jus

Satu lagi perubahan gaya hidup yang boleh kita buat untuk kurangkan berat badan adalah dengan singkirkan pengambilan gula kalori daripada diet pemakanan.


Cuba elakkan minuman soda, jus buah, susu coklat atau apa-apa yang ada gula tambahan.


Ada kajian yang menunjukkan minuman bergula sangat berkait rapat dengan peningkatan risiko kegemukan.


3. Kurangkan pengambilan karbohidrat halus

Hadkan jumlah karbohidrat halus ataupun yang diproses setiap hari untuk kurangkan berat badan.


Sebab ia buat kita kurang selera makan sekali gus kurangkan pengambilan kalori.


Hasil kajian mendapati mengamalkan diet rendah karbohidrat dapat turunkan berat badan sekitar 2 hingga 3 kali lebih banyak berbanding diet rendah kalori dan rendah lemak.


Bukan tu je, diet rendah karbohidrat ni ada banyak faedah lain untuk kesihatan. Lagi-lagi untuk siapa yang ada diabetes jenis 2 atau sindrom metabolik.


Antara jenis makanan yang termasuk dalam kelompok karbohidrat halus ni macam beras putih, tepung putih, roti putih, pastri dan sebarang makanan yang ada gula tambahan.


Cuba dulu 3 tips ni, inshaAllah harap tahun depan dah tak payah nak berazam lagi sebab dah tercapai hajat kurus tahun ni!


Rujukan: 

  1. Weigle, D. S., Breen, P. A., Matthys, C. C., Callahan, H. S., Meeuws, K. E., Burden, V. R., & Purnell, J. Q. (2005). A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. The American journal of clinical nutrition, 82(1), 41–48. https://doi.org/10.1093/ajcn.82.1.41

  2. van Baak, M. A., & Mariman, E. (2019). Dietary Strategies for Weight Loss Maintenance. Nutrients, 11(8), 1916. https://doi.org/10.3390/nu11081916

  3. Malik, V. S., Pan, A., Willett, W. C., & Hu, F. B. (2013). Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis. The American journal of clinical nutrition, 98(4), 1084–1102. https://doi.org/10.3945/ajcn.113.058362








Ulasan

Catatan Popular