6 Talian Bantuan untuk Dapatkan Sokongan Kesihatan Mental Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Kekal Sihat dengan Mengawasi Pengambilan Makanan

Ramai beranggapan bahawa pengambilan makanan sihat agak sukar terutamanya bagi golongan yang sentiasa sibuk. Justeru ada yang menyangka bahawa mengurangkan pengambilan makanan harian adalah cara diet yang terbaik untuk menjaga kesihatan. Bagaimanapun sebenarnya pemilihan makanan dan penjagaan porsi adalah cara yang lebih mudah untuk tubuh memperoleh nutrisi yang diperlukan tanpa perlu menahan rasa lapar. Jaga masa makan Perkara pertama yang perlu dititikberatkan dalam perihal penjagaan pemakanan ialah masa makan yang tetap dan teratur. Sarapan pagi merupakan masa makan yang paling penting namun sering dipinggirkan akibat kekangan masa. Sarapan pagi yang baik akan memastikan tubuh anda memperoleh tenaga dan nutrisi yang cukup untuk menjalankan kerja-kerja harian dengan lebih produktif. Begitu juga dengan waktu makan tengah hari dan makan malam. Elakkan waktu makan tengah hari dan makan malam yang terlalu lewat dari norma. Waktu makan tengah hari yang ideal ialah pada jam 12 tengah hari

6 Talian Bantuan untuk Dapatkan Sokongan Kesihatan Mental

Banyak orang yang terjejas kesihatan mental bila start masuk musim PKP. Lepas tu bersambung-sambung pulak berbulan-bulan kena paksa duduk rumah.

Kalau duduk rumah duit masuk, takpe jugak.
Lagi kesian dekat golongan yang hilang sumber pendapatan bila tak boleh nak keluar rumah.

Tu belum masuk isu kena handle anak punya Online Class lagi, dan banyak lagi la isu bila terperap je kat rumah. Jadi kalau korang pun ada mengalami rasa stres tapi tak tau nak cerita kat siapa, korang boleh cuba hubungi nombor-nombor kat bawah ni untuk dapatkan pertolongan.

Atleast tak simpan sorang-sorang kan.

1. MHPSS

2. Talian Kasih (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

3. KSK-Care JAKIM 

4. Befrienders

5.Mercy Malaysia



6.Mental Illness Awareness & Support Association (MIASA)



Walaupun dah habis PKP, dah boleh keluar sana sini, mungkin ada yang masih terkesan dengan benda-benda lain yang menyebabkan korang rasa stres. Jadi, sama-sama kita usaha untuk jaga kesihatan mental kita dan jangan malu untuk dapatkan bantuan dari pihak yang sepatutnya jika memerlukan. 


Kredit: Gambar infografik diambil dari Portal Rasmi COVID-19 MALAYSIA KKM, Laman Facebook Befrienders KL dan Laman Web Rasmi MIASA.







Ulasan

Catatan Popular